Blijven werken tot na je pensioen (interview)

Blijven werken tot na je pensioen (interview)

Je doet het voor de cliënten

Deze week spraken wij met Martin. Hij werkt al een aantal jaar bij WDK waar hij dagelijks met veel plezier diverse groepen cliënten vervoert.

Hoe ben je bij WDK terechtgekomen?

Een aantal jaar geleden ben ik bij Willemsen de Koning gestart, daarvoor heb ik bij Connexxion gewerkt. Wat ik bij Connexxion miste, was het leuke en wat meer intensiever contact met de collega’s. In essentie bracht ik de cliënten naar de plek van bestemming en hadden we geen verdere interactie. Bij WDK heb ik juist goed contact met de cliënten, mijn collega’s en natuurlijk ook met de werkgever.

Wat doe je allemaal bij WDK?

Ik werk gemiddeld tussen 22 en 25 uur per week (met pieken van 30 uur) als chauffeur, verdeeld over 5 dagen. Hoeveel kilometer ik precies maak weet ik zo niet, maar dit zal gemiddeld tussen de 600 en 700 kilometer per week liggen. In mijn werk vervoer ik voornamelijk cliënten met een beperking, dit zijn zowel kinderen als volwassenen en ouderen. Ook ben ik mentor chauffeur, ik maak andere chauffeurs wegwijs, vertel ze wat echt belangrijk is en waar ze goed op moeten letten. Naast het rijden zorg ik er bijvoorbeeld ook voor dat rolstoelen goed vast staan tijdens het rijden. Dit alles in verband met de veiligheid van de cliënten, want je blijft als chauffeur verantwoordelijk voor het veilig vervoeren.

Wat betekenen de cliënten voor jou?

Het mooiste in mijn werk is het contact met de cliënten. De meeste van hen hebben zware beperkingen, zoals een niet aangeboren hersenletsel of meervoudige handicaps. Hierdoor kunnen de cliënten niet altijd goed communiceren. Een glimlach of het knipperen met de ogen betekent, dat ze me toch hun waardering en begrip willen laten blijken. Ik voel vooral met de kinderen een sterke band, ik haal daar veel dankbaarheid uit. Als ik zou stoppen bij WDK zal ik voornamelijk het contact met de cliënten erg missen. Het mooiste moment dat ik meegemaakt heb, was toen ik bij een jonge cliënt na een operatie langs kwam. Hij kon door de operatie tijdelijk niet zien (gezwollen oogleden), maar hoorde en herkende mijn stem en kwam vervolgens enthousiast naar me toe.

Wat maakt dat jij bij WDK bent en blijft?

Het contact met de werkgever is erg goed. Ik kan bijvoorbeeld altijd bij de planner of manager terecht. Zo kunnen wij altijd wat voor elkaar betekenen. Een goede samenwerking gaat twee kanten uit, maar ik ben blij dat ik goed contact met hen en met mijn collega’s heb. Met de groep chauffeurs, waar ik nu mee rijd, kan ik het prima vinden. Wij kunnen elkaar veel zeggen en dat doet mij goed. En natuurlijk speelt de dankbaarheid van de cliënten en opdrachtgever een grote rol.

Wat betekent corona voor jouw werk?

De dagbesteding van de kinderen is tijdens de coronapandemie gewoon doorgegaan. Hierdoor kon ik blijven rijden. Andere taken beginnen nu langzamerhand ook weer terug te komen.

Blijf je na je pensioen nog lang rijden bij WDK?

Ik weet natuurlijk niet wat er allemaal gaat gebeuren, maar dat is afhankelijk van wat we voor elkaar kunnen blijven betekenen. Je moet in de maatschappij blijven staan en contact houden met de mensen om je heen. Zo blijf je geestelijk en lichamelijk fit, want met stilzitten loop je achteruit.

Wat zou je tegen de lezer willen zeggen?

Blijf positief in het werk en respecteer elkaar. De cliënten hebben allemaal hun eigen specialiteit en je kan iets voor hen betekenen. Dat is het mooie aan dit beroep.